7 gezonde voedingsmiddelen die dat niet zijn

7 ‘Gezonde’ voedingsmiddelen die dat niet zijn!

7 'Gezonde' voedingsmiddelen die dat niet zijn! Laten we eerlijk zijn: als je gezond wilt eten kan de supermarkt ronduit verwarrend zijn. Zeker als de productafdeling een no-brainer is, maar hoe zit het met alle gangpaden van verpakte producten die zichzelf een "gezonde" keuze noemen?

De kunst is om het simpel te houden. Hoe eenvoudiger het voedsel, hoe groter de kans dat het gezond is.

Sommige voedingsmiddelen lijken misschien een veilige gok vanwege trendy termen of ingrediënten. Hier zijn de feiten over 7 voedingsmiddelen die je misschien voor de gek houden.

7 'Gezonde' voedingsmiddelen die dat niet zijn!

1. Sportdranken en verbeterde wateren

Het is gemakkelijk om sportdrankjes als gezond te beschouwen, vooral vanwege alle beroemde atleten die ze in de reclame drinken.

De meeste kinderen hebben geen sportdrank nodig om te op te laden of opnieuw te hydrateren.

Hetzelfde geldt voor wateren die zijn verrijkt met vitamines en mineralen, omdat ze meestal kunstmatige smaakstoffen en zoetstoffen bevatten.

Conclusie:  Gewoon water en een uitgebalanceerd dieet zijn de beste manier om gezond en gehydrateerd te blijven.  Te saai voor de smaakpapillen van uw kinderen? Maak dan je eigen sportdrank water met vers fruit.

2. Trail-mix

Het is een gemakkelijke en smakelijke manier om bij te tanken tussen school, dans en studiegroepen. Maar pas op: veel versies van de supermarkt zitten vol met niet zo voedzame toevoegingen, zoals chocolade, zoute nootjes en pretzels of pinda's bedekt met 'yoghurt'.   Zoek dus naar trail mixen die meestal pure noten, gedroogd fruit en zaden bevatten. Of maak het zelf.

afslanken met nederland

3. Veggie Chips

De stukjes echte groenten in vegetarische chips zijn zo dun en verwerkt dat de meeste voedingsstoffen uit de groente verdwenen zijn.

Rauwe groenten zijn duidelijk een gezondere manier om te eten. Probeer volkoren pretzels, gebakken maïs chips, crackers gemaakt met zaden en noten, of popcorn. Om te voorkomen dat je een zak chips of een doos crackers in een maaltijd verandert, moet je ze van tevoren in verstandige porties verdelen.

Conclusie: Ga er niet vanuit dat veggie chips zo voedzaam zijn als groenten.

4. Voedingsrepen

Sommige zijn gevuld met zoveel suiker dat je net zo goed een snicker reep mag eten.

Bijvoorbeeld, de best verkochte energie reep, volgens een enquête van 2013, heeft 230 calorieën, 10 gram suiker en 160 milligram natrium. Een Snickers klokt binnen bij 250 calorieën, 27 gram suiker en 120 milligram natrium.

Waar het op neer komt: als je ze gaat eten, kies er dan een met weinig toegevoegde suiker en meestal gemaakt van noten, zaden, fruit en volle granen. Nog beter, maak je eigen voedingsreep.

5. Rozijnzemelen of gearomatiseerde havermout

Het klassieke ontbijtgraan is nog een suiker val. Hoewel sommigen veel gezonde vezels bevatten, komen de toch al zoete rozijnen meestal in meer suiker. Hetzelfde geldt voor gearomatiseerde instant havermout. Zeker de havermout of ontbijtgraan die op de markt is gebracht voor kinderen bevat veel suiker.

Het beste wat je kan doen is biologische havermout eten met fruit en een klein theelepeltje honing.

afslanken met nederland

 6. Smoothies

Wat is gezonder dan het drinken van een smoothie gemaakt van vers fruit? De vrucht zelf. Een keer in de zoveel tijd is een smoothie goed, maar je verwijdert de vezels en neemt een hoge concentratie suiker in.

Dus je gaat van het hebben van 9 gram suiker in een kom tot 30 of 40 gram suiker in een smoothie - zelfs meer als het een commercieel gemaakte smoothie is.

Kortom: maak thuis smoothies, zodat je precies weet wat er in zit. Beter nog, eet gewoon de vrucht.

7. Vetarme en Vetvrije producten.

We moeten niet denken dat 'vetarm' een goede optie is. Natuurlijk voorkomende vetarme voedingsmiddelen zoals een appel zijn één ding, maar verpakt vetarm voedsel is 90% van de tijd een slechte keuze.

Dat komt omdat vetarm voedsel meestal het vet vervangt door andere dingen, zoals zout , suiker of verdikkingsmiddelen die calorieën kunnen bevatten.

Conclusie: Ga er niet vanuit dat "vetarm" of "vetvrij" gezonder is dan de versie met vol vetgehalte. Controleer het etiket op de calorieën en portiegrootte.

Een afslankprogramma kiezen, lees dit artikel en kies de juiste afslankprogramma. 

Reageren kan onderaan deze pagina. 

 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *