Beste en slechtste salades voor je gezondheid

Beste en slechtste salades voor je gezondheid

Is salade echt een gezonde keuze?

Dat hangt af van wat je aan die salades toevoegt. De juiste toppings kunnen een vullende maaltijd creëren die boordevol vitaminen, mineralen, eiwitten, gezonde vetten en slimme koolhydraten zit. Maar andere ingrediënten kunnen extra calorieën, vet, natrium en suiker bevatten. Door goede keuzes te maken, kun je een salade maken die heerlijk en voedzaam is.

Beste en slechtste salades voor je gezondheidSlechtste: salade met romige dressing

Dressings zoals ranch, blauwe kaas en Thousand Island bevatten vaak veel calorieën, ongezond verzadigd vet en natrium. Een portie van 2 eetlepels van een typisch blauwe kaasdressing levert  bijna 150 calorieën en 15 gram vet op. En er zijn mensen die er nog meer dan 2 eetlepels opdoen.  Het resultaat is een salade die meer vet heeft dan een cheeseburger met friet.

 

Download HIER helemaal GRATIS het receptenboek!!

Slechtste: salade met vetvrije dressing

Dus caloriearme en vetvrij toch?  Om de smaak goed te maken zitten ze vaak vol met extra suikers en natrium. Vet maakt salades smaakvoller en gezonder. Je lichaam heeft het nodig om bepaalde vitamines te krijgen en te gebruiken, zoals A, D, E en K. Uit een onderzoek bleek dat mensen minder antioxidanten kregen als ze salades met een vetvrije dressing aten in vergelijking met vetarme of vette dressing.

Lees ook onze Fitchef review en ervaringen met korting. 

Beste: Gebruik olijfolie en azijn

Maak je eigen dressing. Begin met olijfolie, die hart-gezond onverzadigd vet bevat. Klop met balsamico of rode wijnazijn, of citroen- of limoensap. Je kunt ook een beetje Dijon-mosterd of honing toevoegen voor de smaak, en op smaak brengen met zout en zwarte peper.

Download HIER helemaal GRATIS het receptenboek!!

knapperige kip saladeSlechtste: knapperige kip salade

Een groene salade met kip klinkt misschien als een gezonde maaltijd, maar beschrijvingen als ‘knapperig’ zijn vaak rode vlaggen. Knapperig betekent vaak gepaneerd en gefrituurd, die van deze gezond klinkende salade een caloriebom kan maken. Onderzoek toont aan dat het eten van veel gefrituurd voedsel je kansen op hartaandoeningen en diabetes type 2 kan verhogen.

 

Beste: Voeg gegrilde kip of vis toe

Een salade van groenten alleen zal niet goed vullen. Je hebt eiwitten nodig om honger te bestrijden. Eiwit duurt langer om te verteren, dus je blijft langer tevreden. Goede bronnen zijn kipfilet , zalm en garnalen. En zorg ervoor dat je het grilt, pocheert of bakt. Sommige kookmethodes zoals frituren voegen extra boter, olie of paneermeel toe.

Slechtste: Iceberg Wedge Salad

Dit is een klassieker, maar bestel er geen als je licht probeert te eten. Dankzij de blauwe kaas of ranch dressing en spek kruimels kan het vier keer het vet van een T-bone steak bevatten. Het schiet ook tekort in de voedingsafdeling. Dat komt omdat ijsbergsla minder vitamines en mineralen bevat dan de meeste donkere bladgroenten.

Download HIER helemaal GRATIS het receptenboek!!

Beste: Spinazie of boerenkoolsalade

Als het om bladgroen aankomt, is donkerder beter. Ze hebben de meeste voedingsstoffen. Voorbeeld: boerenkool en spinazie hebben  10 keer meer immuunbevorderende vitamine A en C dan ijsbergsla.

Slechtste: salade met croutons en kaas

Winkel gekochte croutons en spekjes bevatten veel zout en bieden niet veel voeding.  Probeer in plaats daarvan noten, zaden of knapperige groenten toe te voegen, zoals jicama en wortels. Kaas bevat calcium, maar het bevat ook ongeveer 100 calorieën per ons. Als je echt kaas wilt, kies dan voor een kaas soort met een laag vetgehalte, zoals feta of Parmezaanse kaas en voeg er gewoon een wat aan toe.

Slechtste: gedroogd fruit, gekonfijte noten

Deze zoete toppings worden vaak gemaakt met toegevoegde suiker en olie. 30 gram geglaceerde pecannoten kan bijvoorbeeld een eetlepel suiker bevatten. En gedroogd fruit heeft minder water en volume dan vers fruit.

Download HIER helemaal GRATIS het receptenboek!!

Beste: gebruik vers fruit en noten

Fruit voegt zoetheid en antioxidanten toe. De noten geven je eiwitten, vezels en gezond vet. Deze mix van voedingsstoffen maakt je salade veel  gezonder. Onderzoek toont zelfs aan dat regelmatig eten van noten kan helpen bij het voorkomen van hartziekten en kanker. Probeer bessen te combineren met amandelen, appels met walnoten en perziken met pecannoten.

Lees ook onze Fitchef review en ervaringen met korting. 

Slechtste: Taco salade

Sommige van deze bevatten meer calorieën dan een burrito. Dat komt omdat ze beginnen met een gefrituurde tortilla. Dat alleen kan bijna 400 calorieën en 22 gram vet bevatten. Daarna is het gevuld met grote porties gehakt, kaas, zure room en guacamole. Deze salade kan 800 calorieën of meer zijn! Dus een echte calorieën bom.

Download HIER helemaal GRATIS het receptenboek!!

zwarte bonen-en-avocado saladeBeste: Zwarte bonen-en-avocado salade

Krijg de smaak van een taco salade maar dan zonder de extra calorieën door hem te vullen met zwarte bonen en avocado. De bonen zijn een goede bron van ziekte bestrijdende antioxidanten, en ze bevatten eiwitten en vezels, evenals ijzer. Avocado voegt romigheid en vezels toe.

Slechtste: Salades met mayonaise

Het woord “salade” in de naam maakt het nog geen gezonde keuze. Tonijn, magere kip en gekookte eieren kunnen goede bronnen van proteïne zijn, maar dat voordeel wordt tenietgedaan als je ze verdrinkt in mayo. Mayonaise is gevuld met vet, zout en calorieën. Gebruik voor een gezondere salade een kleine hoeveelheid lichte mayonaise, wat vetvrije zure room of yoghurt met een beetje mosterd die geen vet of suiker bevat.

Download HIER helemaal GRATIS het receptenboek!!

Zelfgemaakte salades

Wanneer je je eigen salade maakt bepaal je zelf wat erin gaat. Je kunt groenten en gezondere ingrediënten gebruiken. Gebruik vetarm kalkoen bacon in plaats van het normale soort en gebruik knapperige zaden i.p.v. croutons. Je kan je salade zo gezond en lekker maken als je zelf wilt.

Reageren op dit artikel kan hieronder. 

Lees ook onze Fitchef review en ervaringen met korting. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *