Bmi berekenen uit het hoofd

BMI berekenen uit het hoofd

Er is een simpele BMI-formule. In dit artikel wil ik het met je hebben over hoe je de BMI-formule kunt gebruiken om je BMI uit het hoofd te berekenen, zonder een BMI-tool te gebruiken.

De BMI-formule gebruikt je gewicht (in kg) en je lengte (in meters) om een ​​eenvoudige berekening te vormen die een maat voor je lichaamsvet geeft.

De formule voor BMI werd in de jaren 1830 bedacht door de Belgische wiskundige Adolphe Quetelet en wordt universeel uitgedrukt in kg / m2.

Body mass index is een maat voor lichaamsvet en wordt vaak gebruikt in de gezondheidsindustrie om te bepalen of je gewicht gezond is.

BMI is van toepassing op zowel volwassen mannen als vrouwen en is de berekening van het lichaamsgewicht in relatie tot lengte. Dit artikel gaat in op de BMI-formule en laat zien hoe je deze kunt gebruiken om jouw eigen BMI te berekenen.

De BMI-formule

De eerste formule die we hebben vermeld, is de BMI-metrische formule, met kilogrammen en meters.

Metrische BMI-formule:

BMI = gewicht (kg) / [lengte (in m)] 2

Laten we een paar voorbeelden doornemen om te laten zien hoe deze formule werkt.

De BMI-formule gebruiken

Deze eenvoudige stappen helpen je bij het bepalen van jouw BMI:

  1. Vermenigvuldig je lengte in meters (m) met zichzelf
  2. Deel je gewicht in kilogram (kg) door het resultaat uit stap 1

Voorbeeld hoofdberekening met BMI formule

Voor een volwassene met een lengte van 180 cm en een gewicht van 75 kg:

De eerste stap moet zijn om de hoogte om te zetten in meters. Aangezien er 100 cm in een meter zijn, delen we de lengte door 100. Dit geeft ons 1,8 m.

Laten we die cijfers in onze formule stoppen:

BMI = 75 ÷ (1.8 × 1.8)

BMI = 75 ÷ 3,24

Dit geeft ons een BMI-cijfer van 23,15.

Als je de BMI niet handmatig met de formule wilt berekenen, kun je natuurlijk mijn populaire BMI-calculator gebruiken.

BMI-categorisatie

De onderstaande BMI-statistische categorieën zijn gebaseerd op BMI-scores en zijn van toepassing op volwassenen van 20 jaar en ouder. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) beschouwt een gezonde BMI voor volwassenen als tussen 18,5 en 25.

Onze 1 meter 80 lange proefpersoon is dus gezond.

 

BMI BMI-categorie
Minder dan 15 Zeer zwaar ondergewicht
Tussen 15 en 16 Ernstig ondergewicht
Tussen 16 en 18,5 Ondergewicht
Tussen 18,5 en 25 Normaal (gezond gewicht)
Tussen 25 en 30 Overgewicht
Tussen 30 en 35 Matig zwaarlijvig
Tussen 35 en 40 Ernstig zwaarlijvig
Meer dan 40 Zeer zwaarlijvig

De BMI-formule blijft controversieel

We kunnen geen artikel over de BMI-formule bevatten zonder enkele controverses eromheen aan te raken.

Het is een veel voorkomend argument dat de resultaten van de BMI-formule te algemeen zijn en geen rekening houden met het geslacht, de lichaamsbouw, de leeftijd of de etniciteit van een persoon.

Professionele atleten worden bijvoorbeeld vaak beschouwd als overgewicht of obesitas bij het gebruik van BMI-metingen vanwege hun spierinhoud, die meer weegt dan vet.

Evenzo, naarmate mensen ouder worden, neemt hun botdichtheid af. Dus hoewel ze een gewicht binnen het normale BMI-bereik lijken te hebben, moet hun meting eigenlijk worden verkleind om dit te weerspiegelen.

In een studie gepubliceerd in het Journal of Economics in 2008, kon John Cawley, professor aan de Cornell University, aantonen dat BMI, vergeleken met het percentage lichaamsvet, aanzienlijke fracties van individuen als zwaarlijvig of niet-zwaarlijvig lijkt te classificeren.

Je kunt meer lezen over zijn onderzoek in dit HealthyDebate-artikel dat in 2016 is gepubliceerd.

Er bestaan ​​alternatieven voor BMI voor degenen die BMI als een onnauwkeurig meetinstrument beschouwen.

We hebben hier een artikel gewijd aan een gezond BMI en alternatieven om het te meten

Het spreekt voor zich dat je altijd een arts of zorgverlener moet raadplegen voor advies en begeleiding als je je zorgen maakt over je gewicht.

Het afslank receptenboek van Drs. Oscar Helm is een goed startpunt naar een gezondere leefstijl.