De waarheid over suiker verslaving

De waarheid over suiker verslaving

De waarheid over suiker verslaving? Een trendy suikerontgiftingsdieet belooft een eind te maken aan je verlangen naar snoep en je te helpen met afvallen. Maar werkt het? Hier is de waarheid over het hunkeren naar suiker en hoe je je zoetekauw kunt temmen.

Kun je echt verslaafd zijn aan suiker?

Sommige mensen gebruiken suikerachtig voedsel op een manier die niet gezond is, hoewel het misschien geen echte verslaving is. Enkele tekenen van suiker verslaving: Je hunkert naar suiker, verliest de controle en eet meer dan je had gepland.

Je hersenen en suiker

Suiker voedt elke cel in de hersenen. Je hersenen zien suiker ook als een soort van beloning, waardoor je er steeds meer van wilt. Als je vaak veel suiker eet versterk je die beloning die het moeilijk kan maken om de gewoonte te doorbreken.

afslanken met nederland

Snelle Suiker Hoogten

Waarom krijg je een kick als je een snoepreep in de middag eet? De suiker in de reep zijn eenvoudige koolhydraten en zijn snel omgezet in glucose in je bloedbaan. Eenvoudige koolhydraten heb je ook in fruit, groenten en zuivel. Maar deze hebben vezels en eiwitten die het proces vertragen. Siroop, frisdrank, snoep, tafelsuiker vertragen dus niet.

Lees ook onze Fitchef review en ervaringen met korting. 

....en lage suiker

Je lichaam moet glucose uit de bloedbaan en in je cellen verplaatsen voor energie. Om dit te doen, maakt je alvleesklier insuline. Als gevolg hiervan kan je bloedsuikerspiegel plotseling dalen. Deze snelle verandering in bloedsuikerspiegel zorgt ervoor dat je je beter voelt als je snoept eet om je bloedspiegel weer te verhogen.

Zetmeel kan gelijk zijn aan suiker

Denk je dat je geen zoetekauw bent als je hunkert naar bagels, friet of chips? Deze zetmeelrijke voedingsmiddelen zijn complexe koolhydraten die door het lichaam worden afgebroken tot eenvoudige suikers. Sterk geraffineerde zetmelen zoals wit brood, zoutjes, crackers en pasta zijn het slechtst.

De waarheid over suiker verslavingWerken suiker Detox Dieten?

Kun je je suiker verslaan door gewoon te te stoppen met suiker? Sommige dieten voor suiker ontgifting raden je aan om alle snoep te vermijden. Dat betekent alle fruit, zuivel en geraffineerde granen. Het idee is om je suikersysteem te zuiveren. Dieetveranderingen zoals deze zijn te ingrijpend om bij te houden. Veranderingen die je alleen voor de korte termijn kunt doen, betekenen dat je terugvalt. Detox ebook

 

Train je smaakpapillen opnieuw

Je hebt niet zoveel suiker nodig als je denkt dat je doet. Sterker nog, je kunt je smaakpapillen laten genieten van dingen die niet zo zoet zijn. Probeer elke week 1 zoet voedsel uit je dieet te halen. Bijvoorbeeld een dessert  na het avondeten. Begin met minder suiker in je koffie of ontbijtgranen. Na verloop van tijd verlies je je behoefte aan suiker.

De waarheid over suiker verslavingKies voor zoetigheid wat goed voor je is.

Je hoeft de zoetheid niet op te geven. Haal het gewoon uit andere bronnen. Probeer verse bessen of gepureerd fruit op havermout in plaats van suiker. Probeer fruit dat is gedroogd, ingevroren of ingeblikt (zonder te veel toegevoegde suiker). Een glas magere melk of yoghurt met weinig suiker kan helpen. Welke vruchten hebben het meeste suikers?

 

 

Stop met de gewoonte in babystapjes

Als je het voor jezelf makkelijk maakt, is het eenvoudig om het bij te houden. Begin met het eten van meer fruit en groenten. Drink extra water. Controleer de voedseletiketten en kies de etiketten die niet veel suiker bevatten.  Doe dit een  paar weken en je zal verbaasd zijn hoe weinig je suiker mist.

Laat proteïne helpen

Het eten van eiwitten is een gemakkelijke manier om het verlangen naar suiker in te dammen. Eiwitrijke voedingsmiddelen worden langzamer verteerbaar, waardoor je het langer vol houdt. Eiwit doet je bloedsuikerspiegel niet verhogen of verlagen, de geraffineerde koolhydraten en suikers doen dat wel. Kies eiwitten zoals magere kip, magere yoghurt, eieren, noten, bonen.

Ga naar buiten

Lichaamsbeweging kan helpen je suiker behoefte weg te nemen en de manier waarop je eet in het algemeen te veranderen. Je begint je beter te voelen en wilt gezonder voedsel. Vind je het leuk om te wandelen, fietsen of zwemmen. Begin langzaam en doe dit ten minste 30 minuten per dag, 5 dagen per week.

De waarheid over suiker verslavingKunnen kunstmatige zoetstoffen helpen?

Sommige studies suggereren dat kunstmatige zoetstoffen je meer suikers kunnen laten proeven. Dat zou het moeilijker kunnen maken om je gewicht onder controle te houden. Het probleem is, volgens sommige experts, dat kunstmatige zoetstoffen je niet helpen je smaak voor snoep te doorbreken. Terwijl je dit wel wilt.

Lees ook onze Fitchef review en ervaringen met korting. 

 

 

Beperk de 'gezonde' suikers ook

Honing, bruine suiker en sap kunnen gezond klinken. Suiker is suiker. Het kan je bloedsuikerspiegel doen stijgen. Honing en ongeraffineerde suikers zijn iets hoger in voedingsstoffen, maar hun calorieën tellen nog steeds mee.

afslanken met nederland

Hoeveel suiker is teveel?

Als je bent zoals de meeste mensen in de Nederland, eet je veel suiker. Gemiddeld eet een Nederlander 285 calorieën per dag alleen al aan suiker, waarvan gezondheidsexperts zeggen dat het veel te veel is. Hoeveel suiker moet je dan eten? Niet meer dan 6 theelepels per dag voor vrouwen. Dat is 100 calorieën. Mannen mogen maximaal 9 theelepels krijgen. Dat is 150 calorieën.

Suiker onder een andere naam

Je ziet niet altijd het woord "suiker" op een voedseletiket. Het gaat soms met een andere naam, zoals deze:
  • Agave nectar
  • Bruine rijststroop
  • Hoog-fructose glucosestroop
  • dextrose
  • Verdampte suikerrietsap
  • glucose
  • lactose
  • Moutsiroop
  • melassesucrose

Kijk uit voor verstopte suikers.

Suiker kan zich verbergen in voedsel waar je het het minst verwacht. Hoewel ze niet zo zoet lijken, kan ketchup, barbecuesaus en pastasaus veel suiker bevatten. Dat geldt ook voor sladressing met verminderd vetgehalte, brood, en gearomatiseerde koffie. Maak er een gewoonte van om etiketten te lezen.
afslanken met nederland

Een afslankprogramma kiezen, lees dit artikel en kies de juiste afslankprogramma. 

Reageren kan onderaan deze pagina. 

Lees ook onze Fitchef review en ervaringen met korting. 

1 thought on “De waarheid over suiker verslaving

  1. Pingback: Welke vruchten hebben het meeste suiker? | Bekijk de lijst! Hetdieetplan.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *