Hoe kun je afvallen op een gezonde manier?

Hoe afvallen op een gezonde manier

Hoe kun je afvallen op een gezonde manier? Er zijn natuurlijk ontzettend veel manieren om af te vallen. Ook zijn er tal van dieetboeken op de markt. Maar hoe kun je afvallen op een gezonde manier? Vandaag ga ik hier dieper op in.

Klaarmaken om gezond af te vallen

Gezond afvallen zonder daar een speciaal dieet voor te volgen begint met een goede voorbereiding. In dit artikel geef ik 8 tips om gezond af te vallen.

1. Bereken je BMI-score

De BMI geeft de verhouding weer tussen je gewicht en je lengte. Gebruik een weegschaal om te weten hoeveel je weegt. Daarna kun je op onze homepage BMI berekenen vrouw je BMI-score berkenenen met onze handige tool.

2. Ga alleen afvallen als je er klaar voor bent

In sommige gevallen is het verstandiger om niet te beginnen met afvallen, bijvoorbeeld als je zwanger bent, je ziek bent, borstvoeding geeft of ouder bent dan 70 jaar. Neem in deze gevallen altijd eerst contact op met je huisarts voor advies.

Het belangrijkste is dat je jezelf mentaal goed hebt voorbereid en de juiste mindset hebt. Indien je echt wilt afvallen en er voor je gevoel ook klaar voor bent om het roer om te gooien, is dit het juiste moment om te beginnen met afvallen.

3. Stel een doel vast

Op een gezonde manier afvallen begint met een doel voor jezelf te stellen, omdat je zonder doel vaak niet genoeg gemotiveerd bent. Met een doel kun je je resultaten tussentijds evalueren en dit kan zorgen voor positieve motivatie. Kies een realistisch streefgewicht. Probeer dan geleidelijk af te vallen. Dat wil zeggen: een halve kilo tot 1 kilo per week. Meer is niet goed. Op deze manier is afvallen ook beter vol te houden. In de eerste periode zul je vooral veel vocht verliezen.

4. Breng je valkuilen in kaart

Laat je niet verassen door verleidingen, maar maak van tevoren een goed plan. Je kent jezelf als geen ander. Bedenk waar jouw valkuilen liggen en breng deze in kaart. Schrijf ze ergens op, want dan kun je jezelf goed beschermen tegen deze valkuilen. Het liefste op de koelkast, deur of badkamer. Dan kun je ze niet missen en wapen jij jezelf tegen deze verkeerde gewoontes.

5. Maak eventueel gebruik van professionele begeleiding

Diëtisten, personal trainer en gewichtsconsulenten zijn er om je te helpen bij het aanpassen van je leefstijl. Zij denken mee over noodzakelijke aanpassingen in je voeding en levensstijl. Als je niet zeker bent van je zaak dat je je doel op eigen kracht gaat halen is het een optie om een van deze drie specialisten in te schakelen.

6. Schroom niet om steun te vragen bij je omgeving

Samen eten en drinken doen we allemaal met veel plezier. Dat maakt het lastig om een lekker koekje, taartje of ijsje te weigeren. Vertel je beste vrienden en familie over je doel. Ze houden rekening met je en zullen je niet snel iets opdringen. Wil je tijdens het afvallen ook gebruik maken van de sportschool? Vraag dan aan een van je naasten om mee te gaan sporten. Samen sporten is altijd leuker en je kunt elkaar zo ook motiveren als het even niet lekker loopt.

7. Neem je huidige eetpatroon en levensstijl onder de loep tijdens het afvallen

Het is belangrijk dat je je huidige eetpatroon en levensstijl eens goed bekijkt, omdat hier vaak de meeste winst is te behalen tijdens het afvallen. krijg inzicht in hoeveel calorieën je elke dag binnenkrijgt en welke voedingstoffen er in je eten zit.

8. Afvallen en lekker etenafvallen

Afvallen en lekker eten kan gewoon. Het is niet de bedoeling dat je geen lekker eet meer kunt eten tijdens het afvallen. Er zijn genoeg lekkere recepten die je wel mag eten, omdat deze je ook nog eens helpen tijdens het afvallen. Ik begrijp dat het voor velen lastig is om goede en gezonde recepten te vinden. Wat ikzelf heb ervaren tijdens het afvallen is dat ik liever een kookboek gebruik waar deze lekkere recepten al instaan. Op internet zie je door de bomen het bos niet meer. Er zijn heel veel receptensites met lekker eten. Helaas staat er vaak niet bij vermeld wat ik wel en niet kan eten tijdens het afvallen.

Ik gebruik daarom het FitChef dieetboek van Mark van Oosterwijk. Het staat vol lekkere recepten die ook nog eens snel klaar zijn. Het FitChef dieetboek van Mark van Oosterwijk is het beste dieetboek van 2018. Klik onder op de groene knop en neem eens een kijkje op de website van FitChef. Echt een aanrader!

Ga naar de FitChef website!

Ik zou het leuk vinden al je een recatie achterlaat!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *